Ревю: ,,Купата на небесата"- Грегъри Бенфорд & Лари Нивън

Добре дошли в блога ми, четящи!
Днес съм решила да ви представя една (незнайно защо) не особено известна книга. От заглавието можете да видите, че тази книга носи заглавието ,,Купата на небесата", а ако ме четете по-отдавна, то със сигурност знаете, че първият ми опит в жанра фантастика бе 
,,Свят извън времето" от Лари Нивън
 Е, нека сега ви представя ,,Купата на небесата"- история, от която не останах никак разочарована...

↩↪
За висините, до които стига Човекът

На преден план е човекът и благосъстоянието на цялото човешко общество. Винаги трябва да мислим за утре, а днес е само стъпка към него...
,,Въпросът опираше до ограниченията на Народа, 
до неговото превъзходство-и дори до свободата му."
Човешка експедиция е изпратена към отдалечена звездна система. Целта- да направят обитаема поредната планета, която има потенциал. Цената-никога да не се върнеш към своята родна планета.
,,Себепознанието обикновено носи лоши вести."
Векове след изпращането на човешката експедиция сред открития космос, където властва други времеви пространства и представи, разумът се натъква на една умопомрачителна гледка:  огромна конструкция, прилична на Купа, обгръщаща звезда, движеща се в същата посока. Самата конструкция разполага с необятно по-голяма обитаема площ от Земята, както и от всичко познато до сега.
Част от екипа на звездолета, изстрелян в Космоса бива събуден от хиберционния си сън по необходимост. А решението е едно-Купата трябва да бъде проучена... 
,,Защото са уплашени. 
Всички сме уплашени.  
Понякога това се изразява в гняв."
⤺⤻
Мнението ми за Непознатия свят в небесата

Мога вече съвсем откровено да заявя, че това е първата книга в този жанр, която наистина ми хареса. Целият замисъл и самата идея за подобна история продължават да ми се виждат особено епични. И докато при самостоятелния роман на Нивън нещата ми се виждаха мудни, то тук няма как да отрека, че личи майсторство. ,,Две глави мислят по-добре от една." в случая е напълно валидна мисъл. Защо?
Първо. Изглежда аз самата свикнах с мисълта, че динамичното действие изисква жертви. Героите и тук не бяха разгърнати особено много. Второстепенните, повечето от тях, бяха просто части от грамадния замисъл. Истината е, че това не е толкова лошо в случая. Като цяло в книгата са представени основно три човешки образа: Редуинг (капитан на звездолета, с който пътува екипажа), Клиф (водач на първи наземен екип) и Бет (,,водач" на втори полеви екип). В тази книга е простено, тъй като авторите са успели да вкарат елемента на извънземното. Извънземните-разумни са описани по един особено близък начин и въпреки основните различия, в по-голямата си част те са познати. И интересни.
Второ. Действието след Събуждането на екипажа е наситено с емоции и динамичност. Самото време на екипажа е ограничено, което само засилва желанието на четящия да се вземат още по-бързо решенията.
Единственото, което може би не харесах съвсем бе повторението. Да, може би е оправдано, но на моменти ми дойде пренасищащо. Повторенията бяха свързани с опасността, която дебнеше екипа на Купата, както и размерите ѝ. Непознатото е трудно за описване, но все пак не иска чак толкова описване.
Може би краят на историята бе това, което истински ме грабна.  Остави ме с желанието да прочета още една глава, което само по себе си трябва да е показателно. Не само. Краят ме помете и същевременно ме накара да се чудя ,,И сега какво?".



Няма как да не спомена и прекрасното оформление на книгата. Цялата история е разделена на пролог и други 9 части, които не съдържат в себе си повече от 10 глави. Всяка от частите е озаглавена. Самото заглавие носи смислите на частта. Не само, но и някои от невероятните цитати, които са поставени като мото просто ме шашнаха. Самите глави не са обемни, което позволява размисъл. А повярвайте, има над какво да се размисля. 



,,Купата на небесата" е едно епично приключение за един нов, но познат свят. За хора изправени пред избор. И една въпросителна. 
Препоръчвам!

С искрени благодарности на издателска къща Бард за предоставената възможност.

Коментари

  1. Фантастично ревю! Определено успя да ме заинтригуваш. По принцип не съм от любителите на жанра, но кой знае.. може би е време да опитам отново! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти,! Искрено се надявам книгата да ти хареса! Не е тайна, че и аз не съм от най-върлите фенове на жанра, но от време на време давам шанс. За разнообразие. :)

      Изтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Всичко е любов! ,,Три метра над небето“ и продължението ,,Искам те“ от Федерико Моча

,,По стъпките на Никола Вапцаров": ...и никога не ще забравя жестокия ти, груб юмрук... (1909-'26г.) #1

Ревю: ,,Шогун“-Джеймс Клавел